Stránka 1 z 8  > >>

25.02.2025
Zátoka Mluvícího ostrova pokladů
07.12.2024
Chronicle of Szlarafia
fotografie
26.06.2024
Talking with the Taxman about Poetry
17.05.2024
Nourished
08.02.2024
Prototypekla! (prequel)
fotografie
07.12.2023
Some People May Find This Offensive or Disturbing
fotografie
22.09.2023
Kudy chodí makak?
fotografie
27.07.2023
Distant Relatives (LCB Corp)
fotografie
23.05.2023
Where the Sea Swallowed a Woman
fotografie
15.03.2023
Monday Morning
fotografie
21.02.2023
Na hladině mlhy
fotografie
03.12.2022
In This Moment of History
fotografie
31.08.2022
I Remember The Time
fotografie
 

Petr Šprincl, Marie Hájková: Genesis

7. 12. 2017 - 5. 1. 2018
vernisáž: 7. 12., 18:00

Petr Šprincl a Marie Hájková navázali autorskou spolupráci už během studií v Ateliéru intermédií u Václava Stratila na brněnské FaVU a v současnosti jsou velmi výraznou tvůrčí dvojicí se zcela charakteristickým rukopisem. Pro jejich tvorbu je typická zneklidňující poetika, čerpající z temných stránek skutečnosti i z práce s osmimilimetrovým filmovým materiálem či VHS technikou, kdy jsou typické vlastnosti daného záznamového materiálu a zejména obrazové chyby obvykle vzniklé jeho opotřebením či narušením struktury zpředmětňovány, estetizovány až fetišizovány. Audiovizuální polohu tvorby zpravidla dotváří bohatá ikonografie přesahující médium pohyblivého obrazu, která získává prostor k prezentaci v rámci galerijních instalací nebo v módních kolekcích tvůrčí platformy Flash & Brain.

Práce Šprincla a Hájkové balancují na pomezí fikce, dokumentu a experimentu, přičemž jejich společným rysem je zkoumání různých společenských podob zla, skrývaného nezřídka pod tenkou slupkou každodenní reality. To platí o snímku Čapatý Ján, za nějž v roce 2013 získali hlavní ocenění v soutěži PAFu Jiné vize, dokumentární grotesce o vykradači hrobů Ondřeji Jajcajovi Vajcaj, apokalyptickém medajlonku hokejisty Gretzkyho 99 či americké temné postmoderní detektivce se záběry Ku-klux-klanu Blue Box. Dvojnásob pak o průběžně vznikajících epizodách volného seriálu o Moravě Morava, krásná zem, kde více než v ostatních pracích do popředí vystupuje národopisný element prostoupený archetypální symbolikou a, v tomto případě, temnou stranou jihomoravského folkloru.

Jižní Moravu tematizuje taktéž instalace objektu ve Vitríně Denisce Genesis – geneze zrození nového kroje, nového nacionalismu, který dovede ke zkáze celou Moravu, tedy svět. Nový kroj odkazující na připravovaný třetí díl nekonečné série Morava, krásná zem III: Genesis je vystaven jako prodejní objekt ve vitríně alias nacionalismus ve slevě.

Slovy Zdeňka Škromacha: „Zapalte ohně, naše vínečko a škvarky si vzít nedáme!“

Petr Šprincl, Jiří Neděla, Marie Meixnerová
<— pozvánka  —> fotografie