David Možný: Open Space
Vitrína Deniska, Denisova 5, Olomouc, CZ
vernisáž: 3. prosince 2015, 18:00
výstava: 3. 12. 2015 – 5. 1. 2016
kurátor - Alexandr Jančík
http://www.pifpaf.cz/cs/david-mozny-open-space
Open Space – výřez z reality připravil brněnský audiovizuální umělec David Možný pro poslední výstavu roku 2015 ve výstavním prostoru Vitríny Deniska. David Možný, v mezinárodním kontextu známý díky hudebním videím, jenž ve své autorské tvorbě nezřídka postihuje témata urbanismu, interiérového designu, sociální dystopie či fenoménu DIY, představil svou tvorbu na PAFu již v roce 2006, tehdy ještě v rámci vznikající nesoutěžní sekce Jiné vize. O čtyři roky později jeho video Rahova (2009) v této sekci triumfovalo, když získalo hlavní cenu i cenu diváků.
Umělecké výstupy Možného nejsou nijak početné, čemuž se nelze divit vzhledem k technologické náročnosti jeho projektů. Ať už se jedná o výstavní nebo filmovou tvorbu, je vždy nekompromisní ve svém instalačně precizním, často až spektakulárním architektonickém řešení. O to více přesvědčuje výtvarnou vycizelovaností, ostrými tvary v proměnlivých vnitrozáběrových konfiguracích, geometrickou soustředěností a absolutním zanícením pro dokonalou obrazovou kompozici.
Jeho tvorba, mj. ovlivněna literárním odkazem absurdního dramatu a existencialismu, přesvědčivě zprostředkovává znepokojivé vize reality a její nesoudržnost, estetizovanou všednost monumentální architektury a bytového, důvěrně známého prostředí, jež vypovídá více o temných civilizačních zákoutích. Na druhou stranu je autor nepopiratelně zaujat hravou poetikou generačně spřízněných filmových tvůrců, často spojovaných s fragmentární strukturou klipové estetiky i roztříštěného narativu, jakými jsou Michel Gondry či Spike Jonze.
Na sklonku loňského roku na sebe Možný upozornil výstavou a videoinstalací Sleepless (v letošním roce byla vybrána mezi finální desítku soutěže Jiné vize 2015) v brněnské Galerii U Dobrého pastýře, kde v duchu své předchozí tvorby nastínil výrazně stylizovanou bytovou dekonstrukci vizuálně evokující sedmdesátá a osmdesátá léta minulého století. Open Space se oproti Sleepless odvrací od stylizace k dusivé banalitě a sériovosti prostředí, které může představovat „open office“, prostor kanceláře, v němž optikou miniaturizace rýsuje kontury všednodennosti, absurdně scvrklé do výřezu širokého pár centimetrů, slovy Davida Možného, „s úzkostí dělníka v call centru na kraji města“.
http://www.underconstruction.cz/
Našimi partnery jsou:
International Visegrad Fund, PAF, Ministerstvo kultury, Pastiche Filmz, W7, Vladimír Vaca, jlbjlt, artmap, Kožené věcičky